O co zapytać pracownika podczas tzw. exit interview?
Data publikacji: 12 grudnia 2024
W ostatnim czasie rynek pracy ulega dynamicznym zmianom. Na rynku pracowników występuje duża rotacja. Bardziej wykwalifikowani pracownicy często zmieniają pracę, wybierając atrakcyjniejsze oferty.
Odejście dobrego, wykwalifikowanego pracownika to zawsze duża strata dla firmy, ale nawet z tej nieprzyjemnej sytuacji możesz coś wziąć dla siebie.
Z pomocą przychodzi tu tzw. exit interview, który w przyszłości może ci pomóc zatrzymać pracowników na dłużej.
Czym jest exit interview?
Exit interview (eng. rozmowa pożegnalna) to rozmowa przeprowadzana z pracownikiem, który zdecydował się zakończyć współpracę. Jego głównym celem jest uzyskanie od odchodzącego pracownika informacji o przyczynach odejścia z pracy. Możesz uzyskać feedback dotyczący sposobu organizacji, warunków pracy czy panującej atmosfery. Zebrane dane pomogą ci ustalić, co w twojej firmie funkcjonuje dobrze, a co wymaga poprawy.
Czy exit interview jest obowiązkowy?
Exit interview nie jest obowiązkowy, ale zdecydowanie warto go przeprowadzić. Jest on przede wszystkim skuteczniejszym sposobem na uzyskanie opinii na temat pracy w twojej organizacji niż badania satysfakcji pośród obecnych pracowników. Odchodzący pracownik „nie ma nic do stracenia”, dlatego zazwyczaj otwarcie i szczerze opowiada o swoich odczuciach. Dzięki temu uzyskujesz pełniejsze i bardziej krytyczne informacje.
Jak przeprowadzić exit interview?
Exit interview może być przeprowadzony na różne sposoby. W większości przypadków odbywa się w formie rozmowy z pracownikiem. Pozwala to na pozyskanie pełnych informacji i aktywne reagowanie na podnoszone przez pracownika tematy. Można też wykorzystać ankietę. Jej plusem jest zapewnienie anonimowości. Jednak ja odradzam ten sposób przeprowadzania exit interview, ponieważ dane pozyskane z ankiety są mniej dokładne.
Pamiętaj! Wzięcie udziału przez pracownika w exit interview jest dobrowolne.
Exit interivew może być przeprowadzony przez pracownika działu HR lub wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Odradzam przeprowadzanie rozmowy przez przełożonego pracownika. Mimo kończącego się stosunku pracy, obecność szefa może krępować pracownika i wpływać na udzielane przez niego odpowiedzi. Zresztą, mówi się, że pracownicy przychodzą do firmy a odchodzą od szefów…
Exit interview najlepiej przeprowadzać pod koniec okresu wypowiedzenia.
Warunki skutecznego exit interview
Na skuteczny i wartościowy exit inerview wpływa wiele czynników. Należą do nich przede wszystkim:
- Kultura organizacyjna firmy – jeśli w twojej firmie panuje polityka otwartej komunikacji, to naturalnie pracownicy będą chętniej opowiadać o swoich wrażeniach podczas exit interview.
- Osoba przeprowadzająca exit interview powinna budzić zaufanie – dzięki temu pracownik będzie bardziej otwarty podczas rozmowy.
- Odpowiednie przygotowanie osoby przeprowadzającej wywiad – powinieneś jej przekazać, na jakich informacjach przede wszystkim ci zależy.
- Anonimizacja wyników – warto ją rozważyć, ponieważ zazwyczaj zachęca pracowników do szczerszych wypowiedzi.
O co zapytać na exit intreview?
Staranny dobór tematów do exit interview jest bardzo ważny. Ustal priorytety i daj znać osobie przeprowadzającej rozmowę na jakich informacjach ci najbardziej zależy. Przykładowe kwestie, o które możesz zapytać to:
- Przyczyny odejścia z pracy
- Ocena atmosfery panującej w firmie oraz relacji z przełożonymi i współpracownikami
- Ocena satysfakcji z pracy oraz proponowanych możliwości rozwoju
- Ocena wynagrodzenia i benefitów
- Uwagi dotyczące komunikacji, zarządzania czasem i sposobów delegowania zadań
- Uwagi dotyczące warunków pracy wymagających poprawy
- Uwagi dotyczące ocen i feedbacków
- Ogólne wrażenia na temat firmy
- Inne kwestie, które zdaniem pracownika są warte uwagi.
Exit interview – 10 pytań, które pomogą Twojej firmie
1. Jak oceniasz relacje z przełożonymi i współpracownikami?
2. Jak układała się współpraca w Twoim zespole?
3. Jak oceniasz komunikację w firmie?
4. Jak oceniasz sposób zlecania zadań i zarządzania czasem w firmie?
5. Jak oceniasz oferowane przez firmę możliwości rozwoju?
6. Czy byłeś zadowolony ze swojego wynagrodzenia oraz oferowanych przez firmę benefitów?
7. Co Twoim zdaniem najlepiej sprawdzało się w firmie?
8. Jakie zmiany warto wdrożyć?
9. Czy poleciłbyś firmę znajomym?
10. Czy masz inne uwagi, którymi chcesz się podzielić?
Jak zawsze, ufam, że te artykuł będzie dla ciebie przydatny.
Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny
Zdjęcie z portalu Unsplash.
Podziel się nim ze znajomymi